Snoepjes pikken

Mijn dochter van 7 pakt gewoon wat ze wil, dus als ze zin heeft in snoep of koek, dan pakt ze dat en eet ze het zicht buiten op (vooral als we gezegd hebben dat het niet mag). Ik bestraf het altijd, maar het lijkt niet te helpen. Nu heeft ze zelfs de traktatie van een klasgenootje stiekem gepakt, wat extra erg is, want dat doe je gewoon niet en het geeft nu ook een naar label in de klas.
Ze is best mollig geworden, doordat we geen rem krijgen op haar snoepgedrag. We hebben het al geprobeerd met vaste snoepmomenten, snoepjes alleen als beloning, snoep geven als ze het vraagt… niets helpt. Het helpt ook niet dat we zelf in Corona tijd ook meer zijn gaan snoepen. Dus mijn vraag is tweeledig: hoe stop ik het snoepgedrag en hoe zorg ik ervoor dat ze niet meer pikt? Want bij het laatste vermoed ik (maar weet ik het niet zeker) dat het intussen niet meer alleen om snoepjes gaat. Overigens zie ik dat ook bij een vriendinnetje van haar terug, dus misschien is dit een fase waar ze doorheen gaan?

Alvast bedankt voor je reactie

Hi, Bedankt voor je vraag!
Stelen op deze leeftijd kan allerlei oorzaken hebben. Bijvoorbeeld omdat je kind bij de groep wil horen, jaloers is op iets van een ander kind, niet goed kan delen, grenzen wil verkennen. Of omdat ze simpelweg de verleiding van snoep niet kan weerstaan.
Probeer het bespreekbaar te maken met je kind waarom je niet wil dat ze snoep pakt zonder te vragen.
Hieronder een aantal tips, waar je aan zou kunnen denken om dit aan te pakken:
Wat kan helpen is minder snoep in huis halen en snoep op een plek leggen waar ze niet bij kan.
Zorg dat je dochter voldoende tijd neemt om te eten op de normale eetmomenten, dan heeft ze mogelijk minder trek tussendoor.
Je kunt instellen dat ze wel gezonde keuzes heeft waar ze zelf wat van mag pakken, zoals bijvoorbeeld gedroogd fruit, ongezoute noten of rauwkost.
Je kunt snoepmoment combineren met fruitmoment, dus bijv. snoepje met fruit wat ze lekker vindt.
Een beloningssysteem kan helpen, en haalt het negatieve /straf er af: maak afspraken over aantal snoep(momenten) wat ze mag per dag. Gaat dit een week goed dan leuke activiteit samen ondernemen: naar een speeltuin oid.
Wat betreft het ‘pikken’ op school kun je het mogelijk even bespreken op school met de juf. Dat biedt misschien ook inzicht in waarom ze het doet.
Blijft het probleem bestaan, dan kun je altijd een afspraak maken met de jeugdverpleegkundige voor overleg en om te kijken of haar groei gezond is.
Er zijn ongetwijfeld ouders die dit probleem herkennen. Hopelijk delen die hun ervaring!

Vriendelijke groet, het GroeiGids team

1 like