Slaapschema 8 mnd

Ik heb een baby van net 8 maanden en vind het lastig om een goed slaapritme te ontwikkelen.

Het is namelijk iedere keer zo dat ze of nog te laat een slaapje moet doen bijvoorbeeld om 16:45 of dat ze rond 15:00 wakker wordt maar het niet trekt om het vol te houden en geen 3e slaapje te doen.

Hebben jullie tips?

Zoontje van bijna zeven maanden is het laatste dutje ook moeilijk. De ene keer slaapt hij soms nog om 1700 uur tot ongeveer 18:00/1900 daarna laatste fles en dan is hij naar een half uurtje moe en dan weer naar bed. En als het echt niet lukt houd ik hem gewoon wakker soms jengelt hij dan of huilt maar dan gaan we douche om de fles iets te rekken of een groentehap tussendoor. Of wandelen of een boodschap doen. Soms zet ik hem heel even voor de tv dan blijft hij ook iets rustiger. Want af en toe ben je een uur bezig en dan slaapt hij nog niet. Lastig he :rofl:

Hoi Mascha,

Wordt hij ook elke ochtend rond hetzelfde tijdstip wakker? Zo niet dan zou ik daarmee beginnen. Hem altijd rond hetzelfde tijdstip uit bed halen. Dan heb je altijd hetzelfde begin punt.

Volgens mij zaten we toen nog op 3 slaapjes met een wakkertijd van 1.5-2.5 uur. Overgang naar 2 slaapjes zat er wel aan te komen. Hou dus de wakkertijden goed in de gaten. Mocht hij nog 3 dutjes nodig hebben en je dreigt niet uit te komen, dan zou ik 1 (of 2) dutje(s) afkappen, zodat je aan het eind van de middag nog een keer dutje kunt aanbieden.

Toen ons zoontje overgegaan was naar 2 dutjes hielden we (min of meer) de 2-3-4 uur wakkertijd schema aan. Mocht je er niet bekend mee zijn, eerste wakkertijd van de dag is dan 2 uur, tweede wakkertijd 3 uur en de laatste (max) 4 uur.
Het kan er dan op neer dat zijn ochtend dutje begin on half 9 a 9 uur en zijn middagdutje half 1 a 1 uur. Ochtend dutje het liefst niet voor 9 uur, maar destijds was ons zoontje ook vaak tussen 5 en 6 wakker, dus dat was dan gewoon niet haalbaar.

Hopenlijk heb je er wat aan. Ik volg op Instagram Snuggles and dreams. Zij is een Belgische slaapcoach. Daar kun je ook veel gratis info en tips vinden.

Groetjes Linda

Ps. Overigens was bij ons vaak het 3de dutje om lastiger. Werd bijna altijd in zijn kinderwagen gedaan.

Hey!
Dankjewel voor je reactie en tips .
Het ritme 2-3-4 is bij ons bekend en de ‘2’ lukte al een tijdje goed. De 3 lukt sinds kort maar de 4uur is erg lang voor haar. Het is dan 2-3-3. Het probleem is dan dat ze te kort op elkaar al het eten en drinken moet krijgen omdat ze anders te moe is. Wat we dus doen is haar tussendoortje rond 3uur en dan haar avondeten rond half 6 en vervolgens naar bed en dan maken we haar wakker voor haar flesje rond 8 uur. Ik wil haar liever haar niet meer wakker hoeven te maken maar weet niet hoe ik het anders moet doen