Overdag voldoende drinken

Hallo,

Mijn dochter is komende maand 1,5 jaar en krijgt nog regelmatig borstvoeding. Overdag 1 á 2x (totaal ongeveer 150 tot 200 ml) en 's avonds voor ze gaat slapen ook nog (geen idee hoeveel want dan voedt ik altijd live), als ze 's nachts wakker wordt gaat ze ook weer tevreden slapen na een slokje drinken. De avondvoedingen vind ik geen probleem en als ze ziek is is het alleen maar fijn om borstvoeding te kunnen geven.
Nu zou ik het wel heel fijn vinden om overdag af te kunnen bouwen met de borstvoeding, want dat kolven op het werk wordt inmiddels wel een beetje een gedoe. Helaas durf ik dat niet omdat mijn dochter naast de borstvoeding vrij weinig drinkt. Ze drinkt vaak kleine slokjes water (uit zo’n Avent oefenbeker) maar wil verder weinig. Met de borstvoeding (bij de opvang uit een flesje) weet ik in ieder geval zeker dat ze voldoende vocht binnenkrijgt.

Hoe krijg ik haar toch zover dat ze overdag meer gaat drinken zodat ik overdag voeden kan gaan afbouwen?

Groetjes,
Sarah

Dag Sarah,
Welkom in de GroeiGids community.
Fijn dat je je dochter al zo’n lange borstvoeding hebt kunnen geven.
Wanneer je de borstvoeding gaat afbouwen zal je kindje meer gaan drinken.
Je kan haar op verschillende manieren kennis laten maken met ander drinken; uit de haar bekende beker maar ook met een rietjesbeker, “gewoon” open bekertje. En ook door verschillende dranken aan te bieden , zoals een beetje (vers) sap met water, thee, of karnemelk. De totale hoeveelheid vocht krijgt ze niet alleen uit drinken maar kan ook uit kwark, yoghurt of pap. Belangrijk hierbij is biedt aan, maak haar nieuwsgierig en dring niet op.
Misschien hebben andere ouders meer ideeën …. Check ook even dit topic: Drinkt jullie kind 15 maanden ook zo slecht

Vriendelijke groet, het GroeiGids team

1 like