Overdag slapen in eigen bed

Mijn dochtertje is 9 weken oud. Ze drinkt en groeit goed en slaapt 's nachts best goed en vaak al goed aaneengesloten. Overdag proberen we haar vaak in haar eigen bedje te laten slapen of in het wiegje op onze kamer, maar dat wil maar niet lukken. Heel af en toe krijg ik haar in slaap door erbij te blijven tot ze slaapt, maar dan slaapt ze meestal niet langer dan een half uur. Zodra ik haar meeneem naar beneden en/of haar op mijn borst leg of op de bank slaapt ze vrij snel en vaak wel 2 uur. Nu ik weer bijna moet gaan werken en ze naar de opvang en opa en oma’s gaat, begin ik me zorgen te maken. Iemand tips hoe we dit moeten aanpakken/oplossen? Gaat ze overdag in eigen bed uiteindelijk vanzelf wel accepteren, of moeten we iets helemaal anders doen? Ik kan van opa/oma/opvang natuurlijk niet verwachten dat ze constant bij haar blijven als ze moet slapen.

1 like

Hoi Lieke,

Helaas horen hazenslaapjes erbij met die leeftijd. Blijf vooral oefenen met slapen in eigen bedje.

Wat bij veel babies helpt is om elke keer een vaste routine aan te houden voor het slapen gaan (hoeft niet lang te duren). Bijv. slaapzakje aan, witte ruismachine aan, speentje in (mocht ze dat gebruiken), kort verhaaltje. Op een gegeven moment herkennen ze dat ze bij dit riedeltje zo horen te gaan slapen.

Ook is timing erg belangrijk. Te vroeg op bed, maar ook te laat kan resulteren in korte slaapjes. Dit vond ik ook altijd erg lastig, omdat 5-10 min te laat al kon betekenen dat je kindje oververmoeid is. Hou de wakkertijden goed in de gaten.

Ik weet niet meer zo goed hoeveel slaapjes normaal is op deze leeftijd, maar met oefenen met slapen in bed is het handigst om dit te doen met het eerste/tweede slaapje op de dag. Dan vallen ze makkelijker in slaap dan op het einde van de middag. Einde van de middag hebben ze geen profijt meer van de melatonine wat nog in hun systeem zit. Dat slaapje wordt door veel mensen ondersteunend gedaan (draagzak, kinderwagen, enz).

Overigens heeft ons zoontje zijn slaapjes echt nog maanden lang in de kinderwagen gedaan (eventueel ook een oplossing voor jullie?). Ook op de opvang. Heeft echt een tijd geduurt voordat hij standaard in eigen bedje sliep.

Hopenlijk heb je hier wat aan. Succes!

Groetjes Linda

1 like

Bedankt voor de reactie! Dat van het eerste/tweede slaapje wist ik niet. Daar ga ik eens mee aan de slag en ook met de vaste routine!

Mag ik vragen wat ze bij jullie dan deden op de opvang toen het nog niet lukte in het eigen bedje? Hoe zorgden ze er dan voor dag de kleine toch aan zijn slaap kwam?

Groetjes!

Bij de opvang gingen ze dus vaak met hem wandelen in de kinderwagen. Daar sliep hij namelijk wel als een tierelier in :see_no_evil:. Hij heeft ook gewoon met koud weer lekker buiten geslapen. Zolang hij maar lekker goed ingepakt is. Ondertussen bleven ze gewoon wel steeds proberen in het bedje.

Oke dank je wel. Dat stelt me in ieder geval geruster. Ik was bang dat ze haar dan misschien zouden laten liggen/huilen omdat zij natuurlijk meer kinderen hebben en dat ze dat gewoon zou moeten “kunnen” als ze bij een opvang beginnen.

Ik heb nog een paar weekjes, dus ik ga in ieder geval nog aan de slag met je tips! Dank je wel!

Je hoort soms van die horror verhalen inderdaad :flushed:. Je kunt het je niet voorstellen.

Maar goed, ze hebben er niks aan dat een kind van streek is op de slaapkamer, want dan maken ze de andere babies wakker. Bij ons liggen ze in ieder geval allemaal op dezelfde kamer.

Tijdje geleden had mijn zoontje een fase dat hij eerst een half tot soms wel een uur (:woman_facepalming:) gezellig ging liggen kletsen, voordat hij ging slapen. Thuis niet zo erg. Op de opvang niet handig, had hij alle kindjes wakker gehouden​:see_no_evil::rofl:.

Hebben jullie binnenkort ook nog een oefendagje? Dan heb je ook alvast een gevoel erbij :innocent:.

Veel succes!

Haha ik denk dat mijn dochtertje die fase over een tijd ook gaat doormaken, ze kan nu al af en toe zo lekker kirren/babbelen haha. We hebben inderdaad nog een oefendagje en ook een intakegesprek, dus dan kan ik mijn zorgen ook nog eens uitspreken als het dan nog nodig is! Dank je :blush:

Oh nog 1 tipje. Ik volg op Instagram SnugglesandDreams. Zij is een Belgische slaapcoach. Geeft veel gratis tips en tricks, maar bied ook cursussen en webinars aan. Leuk om haar te volgen :innocent:.

1 like

Is de kleine druk met haar handen? Want inbakeren zou dan ook kunnen helpen? Onze zoon is 11 dagen uit en wilde ook niet goed in zijn bed slapen, maar met inbakeren en muziekje aan van de babyfoon wel. Nou is 11 dagen nog wel erg jong om het te willen… Maar een ritme erin en blijven proberen elke ochtend… Zelf heb ik een kinderopvang en dat komt wel goed. De leidsters zullen gaan kijken wat zij nodig heeft en beste voor haar is. Geef het als ouder zijnde ook duidelijk aan. Wil je dat ze het eerst proberen in bed? Of vind je het fijn meteen in de wagen? Zij passen ze zich hier wel op aan. Succes!

1 like

Bedankt voor je reactie! De eerste weken vond ze inbakeren inderdaad wel fijn en daarna sliep ze heerlijk in de puckababy mini, vond ze ook heerlijk. Nu heb ik een warmere puckababy gekocht, maar we hebben het idee dat ze nu ze haar handjes wat gerichter kan bewegen en gebruiken ze dan niet meer fijn vindt. 's Nachts slaapt ze nu ineens ook veel beter in een strakker slaapzakje juist. We blijven proberen en nemen al jullie tips mee! Heb er inmiddels wel meer vertrouwen in dat het wel goedkomt en ook op de opvang nu ik, onder andere, jullie verhalen heb gehoord en gelezen.

1 like

Hoi Lieke!

Ik vroeg mij af hoe het nu gaat?

Groetjes Linda

Hey, wat lief dat je ernaar vraagt. Door het vaste ritueeltje enz merken we wel dat ze goed zelf in slaap kan vallen zonder onze hulp. Helaas nog steeds niet in bed, maar we hopen dan maar dat dat de volgende stap is haha! We hebben haar ledikantje nu bij ons op de kamer gezet in plaats van haar wiegje, zodat ze kan wennen aan im het ‘grote’ bed slapen en hopen dat ze dan ook overdag daar graag in ligt als ze eenmaal hieraan gewend is. Ze heeft daar nu twee nachten in geslapen en van half 12 tot 7/8 geslapen, dus dat gaat goed!

We hebben deze week ook gesprek gehad op de opvang en ik heb daar mijn zorgen uitgesproken hierover. Zij zeiden dat ze zo’n kleintje altijd wat extra aandacht geven en dat er bijvoorbeeld ook stagiaires zijn die erbij kunnen blijven totdat ze slaapt. Of wandelwagens als ze dat wel fijn vindt, een hangwiegje, buitenslaaphuisjes. Kortom, genoeg om te proberen! Maak me er nu niet meer zo druk om na dat gesprek. Ze hebben ook aangegeven ons vaste ritueeltje te volgen, zodat dat wel hetzelfde blijft.

Je tips hebben dus al geholpen, alleen nog even door blijven zetten tot ze in haar bedje wil haha. Maar als we nu de vooruitgang zien met hoe makkelijk ze nu zelf in slaap valt zonder ons nodig hebben, hebben we daar wel vertrouwen in nu!

Dus nogmaals heel erg bedankt :slight_smile:

Oja en komende dinsdag heeft ze een wendagje, dus ben heel benieuwd hoe het dan gaat!

Fijn dat jullie al zoveel vooruitgang hebben geboekt :slight_smile:
Gaat helemaal goed komen dus :slight_smile:
Succes!