Oefenhaap beginnen

Hoi allemaal,

Mijn zoontje is bijna 4 maanden, ik moet nadenken “moet ik beginnen met oefenhaap als hij 4 maanden is, of wat maar even tot 4 een half? Sommige mensen zeggen beter wachten tot hij 6 maanden oud is”, “Is het groot verschil tussen oefenhaap vanuit pootjes of zelf gemaakt?” Graag advies van jullie ervaring.

Groetjes,
Yohana

Hoi,

Mijn ervaring met onze zoon is dat het met vier maanden een paar hapjes waren na de fles. Dus echt extra om te zien of ze er interesse in hebben. Begin wel met een vaste fruit of groente. Wij zijn eerst begonnen met groente. Een week doperwten uit een potje, daarna peer uit een potje van 4 maanden. Je ziet vanzelf of ze het neemt of niet. Het is dus echt oefenen om van een lepel te leren eten.

Soms kook ik zelf en anders een potje. Hij is nu acht maanden en wat ik ook wel eens doe is fruit uit de diepvries kopen bijvoorbeeld avocado, perzik.

Succes! Als ze het eenmaal door hebben is het zo leuk om je kindje vast voedsel aan te bieden.

Groetjes,
Mandy

Hoi!

Wij zijn zo ongeveer begonnen toen ons zoontje ongeveer 4.5 maand was. Deels omdat wij het leuk vonden, maar ook omdat hij geïnteresseerd was in ons voedsel. In het begin gaven we het ongeveer een uurtje na zijn fles, zodat hij niet enorme honger zou hebben.

Heb in het begin 1x bloemkool uit een potje gegeven. Dat vond ik zelf zo goor stinken (hij spuugde het ook uit) dat ik daarna altijd zelf eten ben gaan klaar maken voor hem. In het begin heb ik fruit en gekookte groente gepureerd en dit aan hem gegeven. Dit deed ik in grote porties en dan verdeelde ik dit in kleine porties in de vriezer. Hiervoor gebruikte ik van die plastic bakjes, waarin je normaal gesproken ijsklontjes in kon maken (met deksel). Heel makkelijk, want dan kon je steeds het aantal ijsblokjes fruit/groente eruit halen wat hij at.
Naarmate hij meer begon te eten vroor ik gewoon porties in normale plastic bakjes in. Geleidelijk aan pureerden we het eten steeds wat minder, zodat hij ook aan stukjes ging wennen.

Overigens niks met potjes eten geven hoor! Als we geen tijd hadden om eten te maken, dan kreeg hij dit wel gewoon.
Ben gewoon niet zo’n fan van potjes, omdat voor mijn gevoel smaken al die potjes hetzelfde en lijkt het helemaal niet op het eten wat het zou moeten zijn. En dan wennen ze ook niet aan de echte smaak en structuur van eten.

Veel plezier en succes!

Groetjes Linda

Dank jullie wel voor jullie ervaring vertellen.

1 like