Niet slapen in de avond

Hoi,

Onze baby is nu 4 maanden oud. Al vanaf zijn geboorte slaapt hij ’ s avonds niet. Overdag is hij heel tevreden, hij slaapt en drinkt goed en huilt bijna niet. Maar vanaf ca. 19.00 uur begint hij te huilen, is hij ontevreden en wil alleen maar bij je zijn en moet je met hem rondwandelen. Pas tegen 21.30 uur valt hij in slaap. Dan moeten we hem vaak om 23.00 uur wakker maken voor de laatste fles. Ik vraag me af wat we hieraan kunnen doen, zodat hij ook 's avonds slaapt.

We hebben al Nutrilon Forte geprobeerd in zijn fles van ca 19.00 uur maar dat maakt geen verschil. Hij heeft ook niet nog extra honger ofzo.

Groetjes Malou

beste Malou,
Dankjewel voor je vraag. Wat lastig dat je zoontje moeite heeft met in slaap vallen in de avond. Vaak zie je dat dit rond de leeftijd van 3/4 maanden makkelijker wordt, als de krampjes afnemen. Je kunt proberen gebruik te maken van een ritueel voor het slapen gaan, mogelijk doen jullie dat al. Bijv. een vaste knuffel om te slapen geven, even uit het raam kijken, liedje zingen of boekje lezen; en dan moe, maar nog wel wakker in bed leggen. Soms zie je ook dat kinderen moeilijker in slaap vallen als ze 'te ’ moe zijn, dus misschien helpt het hem er iets eerder in te leggen.
In de app of op onze website vind je nog meer info over slapen: GroeiGids en GroeiGids

Er zijn vast ouders die hier ervaring mee hebben, misschien hebben zij nog tips?

Vriendelijke groet, het GroeiGids team

Hoi Malou,

Hier precies hetzelfde verhaal ook al
Vanaf het begin … heel de dag een super vrolijke lachende baby en vanaf de ene laatste fles rond 19.00 begint het feest weer. Hierbij eet hij ook nog eens zijn hele vuistjes op uit frustratie en bijt daar dan ook heel hard op. Op het moment dat we hem op bed willen leggen huilt hij zo hard dat hij helemaal overstuur is. Dus moeten we hem bij ons houden en geven daardoor heel vaak om 21.00 uur al de laatste fles en daarna valt hij in een diepe slaap ( meestal tot 4/5 uur )… de rest van de dag slaapt hij 3 slaapjes na zijn fles waarvan zijn middag dutje de langste van soms wel 2,5 uur. Om hem dan een beetje rustig te houden doen we hem weleens in badje en dat werkt altijd wel goed maar dan alsnog kan hij zijn ogen niet meer open houden tijdens de laatste fles ( wat ook logisch is want hij mist dan gewoon een paar uur slaap) honger is het ook niet want hij laat soms weleens staan ook …

Hoi Malou,
Ook onze dochter is vanaf dat ze 2 weken was onrustig in de middag/avond. Dit begint rond 18.00 uur en duurt tot ongeveer 21.00 uur. Soms ook al vanaf 16.00 tot 23.00 uur… heel vervelend want soms ben je zelf zo moe dat je niets liever wil dan een avondje rust en op tijd naar bed.
Ik heb een slaapcoach en het consultatiebureau benadert en zij geven beiden aan dat het bij deze leeftijdsperiode hoort. Dus toch bij je nemen, rondlopen, tegen praten, badje, etcetera… Wat wij afgelopen week hebben gemerkt is dat ze bij ons op bed tegen een van ons aan wel even slaapt in de onrustige tijd. Alle slaap is meegenomen. We gaan dan soms samen boven op bed liggen en fluisterend kletsen, waarbij zij op een gegeven moment toch in slaap dommelt. Een lastige periode, daar sluit ik me bij aan :wink:
Wij maken onze dochter niet wakker voor de nacht. Ze slaapt dan vaak tot 4 of 5 uur. Dan een voeding en slaapt ze nog door tot ongeveer 9.00 uur.
In ieder geval jij ook sterkte in de avonden! Het wordt vanzelf beter, daar hou ik me maar aan vast :innocent: