Niet meer willen eten

Hallo allemaal,

Sinds 1,5 week wel onze zoon van 16mnd opeens niet meer eten…
Het begon met de korstjes van zijn brood en dat kon ik me wel voorstellen omdat er ook hoektanden/kiezen aan het doorkomen zijn. Daarvan en door de griep heeft hij ook 11 dagen koorts gehad…
Ondertussen wil hij absoluut geen brood en met geluk een paar hapjes avondeten. Het liefst eet hij de hele dag banaan, ook zijn peer wilde hij vanmorgen niet…

Voorheen was hij echt gek op eten en kon het geen niet genoeg zijn…
S ochtends en s avonds drinkt hij nog een beetje aan de borst en in de middag wil hij nog heel graag een fles gewone melk. Banaan, knijpfruitjes en soms wat yoghurt eet hij wel.
Ik wil het liefst consequent zijn en hem niks anders aanbieden maar vind het wel belangrijk dat hij iets eet…

Waar doen we goed aan en wat zijn eventuele gezonde dingen die we wel nog kunnen geven?

Hi,
Welkom in de GroeiGids community en bedankt voor je vraag! Wat vervelend dat je zoontje zo lang ziek is geweest.
Blijf rustig en ontspannen op vaste momenten eten aanbieden (ontbijt, lunch, avondeten, 2x tussendoor), en kijk of je een variant kan vinden die hij nu beter eet . Als brood eten nu even lastig gaat, kun je kijken of hij wel granenpap lust, dit kan evt. ook door yoghurt. Broodpap is ook een optie. Als tussendoortje kun je bijv. kiezen voor komkommer, tomaatjes (in lengte doorsnijden), volkoren cracker. Ga niet voor zware/zoete tussendoortjes kiezen, want dan houdt hij weinig ruimte over voor ander eten.
Je zou kunnen kijken of het nog helpt om het op een andere manier aan te bieden, maak eens een gezichtje van het fruit of laat hem zelf een bordje kiezen. Of laat je zoontje zelf eten (als je dat niet al doet). Ergens rond de 1,5 jaar gaan kinderen vaak sowieso minder eten, omdat ze dan doorgaans wat langzamer gaan groeien. Het is natuurlijk de vraag of dit voor jou zoontje nu geldt, want het ziek zijn en doorkomende tanden zijn ook een goede verklaring voor zijn verandering in eetgedrag. Zo lang hij aan geeft voldoende verzadigd te zijn is er op zich geen probleem. Geef het even de tijd. Houdt het aan, overleg dan eventueel even met het consultatiebureau.
Wie weet hebben andere ouders nog tips!
Vriendelijke groet, het GroeiGids team