Nachtvoeding baby 14 weken

Goedemorgen

Ons zoontje van 14,5 week drinkt goed ( 5 x 180 ) en savonds kunnen we hem ook eindelijk op bed leggen tussen 19.00 en 20.00. Dan geven we hem tussen 22.00 en 23.00 een droomvoeding. Dit gaat perfect en hij is heel tevreden alleen komt meneer ook nog tussen 3 en 4 nog voor een fles ( nummer 6 dus ) nu probeer ik op de dag de flesjes naar 150 te krijgen ( anders krijgt hij teveel teveel ) maar is dit normaal en hoe krijgen we dit verschoven ? Hij is tussen 7 en 8 weer wakker en wilt dan weer een flesje … hij heeft al een paar keer geslapen tot 6 of 7 uur sochtends dus hij kan het wel maar een klein flesje accepteert hij dus niet. Wie herkent dit en heeft iemand tips!

Hij weegt meer dan 6.7 kilo inmiddels en een heel vrolijk en actief ventje! Hij slaapt na elke voeding een dutje en smiddags zelfs 2/3 uur achter elkaar.

Hoi Jasmijn,

Het voedingscentrum zegt het volgende:

“De richtlijn is als volgt. Geef je kind op een dag ongeveer 150 milliliter voeding per kilo van zijn gewicht. Als je kind 5 kilo weegt, heeft het op een dag dus ongeveer 750 milliliter voeding nodig. Dat zijn dus bijvoorbeeld 10 flesjes van 75 ml, of 9 flesjes van 80-85 ml. Dit is echt een richtlijn en geen wet. Je kindje geeft aan hoe vaak en hoeveel hij wil drinken. Dat kan meer of minder zijn.”

Met 6.7 kg kom je op 1 L uit. Ik zou mij er dus niet druk om maken dat je kindje (waarschijnlijk tijdelijk) 6 flessen van 180 binnen krijgt. Ons zoontje heeft destijds ook wel dagen gehad dat hij zoveel binnen kreeg. Heb hem daar altijd gewoon in gevolgd. Volgde gewoon zijn eigen groeicurve.

Groetjes Linda

Hoi Linda,

Dank je wel voor je reactie! Waarschijnlijk heeft hij het inderdaad nodig want hij is druk zat op de dag. Ik maakte mij een beetje zorgen omdat je dan richting de liter komt inderdaad … heeft het lang geduurd bij jullie zoontje ?

Groet Jasmijn

Hoi Jasmijn,

Ik weet eerlijk gezegd niet meer zo goed hoe lang het geduurd heeft. Uiteindelijk zaten we wel gewoon op 5x180.

Overigens zou ik mij om die liter ook niet heel druk maken. Het is achterhaald dat de niertjes van babies niet meer dan een liter aan zouden kunnen (had ik destijds ook wat info over opgezocht). Het moet natuurlijk niet standaard 1.5L of zo zijn, maar 1L is niet een magische grens.

Groetjes Linda

1 like