Krijsen op straat

Help! Ik heb vanmiddag mijn 1e keer een krijsend kind op straat moment gehad. Zoon van 2 opgehaald van de opvang. Meneer wou niet mee. Huilen. Op de grond liggen en al. Nu weet ik dus echt niet hoe ik hem dan weer thuis krijg. Tillen is geen optie omdat zuslief mee is in de kinderwagen. Normaal zit hij netjes op het meerijdplankje van de kinderwagen… kunnen jullie me helpen??

1 like

Hi,
Welkom in de GroeiGids community en bedankt voor je vraag!
Ongetwijfeld heel herkenbaar voor veel ouders, want elke peuter heeft weleens (en in sommige fases wat vaker) een driftbui. Begrijpelijk dat je het een vervelende situatie vond, maar ze horen er ook buitenshuis soms bij.
We zijn natuurlijk nieuwd hoe je het hebt opgelost vandaag…
We hebben zeker tips.
Vaak wil je als ouder snel door. Maar als tillen geen optie is, dan is het enige dat helpt je kind laten uitrazen. Laat je kind even boos zijn of huilen. Zeg een aantal keer dat je de emotie van je kind herkent. Bijvoorbeeld: ‘Je bent echt heel boos hè, mama ziet het.’
En probeer zelf rustig blijven (best een uitdaging soms!) Het lijkt er als je er middenin zit niet op, maar een driftbui gaat voorbij. Belangrijk is om positieve aandacht te geven zodra je peuter weer rustig is.
Je leest alles over het omgaan met driftbuien in de GroeiGids app of op onze website GroeiGids

En er zijn vast ouders hier die hun ervaring willen delen!

Vriendelijke groet, het GroeiGids team

Hallo, klinkt heel herkenbaar. Mijn zoon van 2 doet dit ook. Hoewel het wel minder lijkt te worden naarmate hij steeds beter praat en leert te begrijpen.
Wat bij hem weleens helpt is als we vragen of hij even wilt knuffelen. Of soms vragen we of wij ook even mee mogen doen (weet niet of je dat durft op straat). Bij dat laatste eindigt het uiteindelijk met een flinke lachpartij. En soms dan negeren we het en lopen we door. Het is per situatie inschatten en uitproberen natuurlijk. Succes

1 like

Onze dochter is normaal erg timide, dus als ze zo’n bui heeft, dan weten we dat er echt iets dwars zit. Bij haar helpt het om bij haar neer te hurken, zodat we bereikbaar zijn. Zodra ze een beetje geraasd heeft komen de tranen en kruipt ze in onze armen weg. Maar elk kind is anders en ik denk dat het even uitproberen wordt… in onze ogen is het belangrijkste dat je beschikbaar blijft en dat je niet boos wordt…

1 like