Drinkt jullie kind 15 maanden ook zo slecht

Mijn zoontje djaylano drinkt zo weinig ik mag blij zijn als hij 1 beker drinkt hoe is dit bij jullie? Of hebben jullie tips?

Hi,
Dank voor je vraag. Lastig natuurlijk als je kind niet wil drinken.
Wat niet helemaal duidelijk is in je vraag is of hij nog wel melk drinkt of dat dit echt alles is wat hij krijgt? Normaal drinken kinderen ong. een liter (5 bekers) op een dag, maar minimaal hebben ze een halve liter vocht nodig (dat zijn 3 bekers per dag); je hebt nu eenmaal kinderen die graag veel en kinderen die wat minder drinken.
Naast 2x per dag een beker melk (of yoghurt), geef je bij voorkeur water of slappe thee.
Soms vinden kinderen het leuker als je er stukjes fruit in doet, of drinken ze beter als ze met een rietje mogen drinken. Zelf een leuke beker uit laten kiezen kan ook helpen. Verder zou je eens kunnen kijken of je op vaste momenten drinken aanbiedt, bijv. bij het ontbijt, tussendoor, lunch, tussendoor en avondeten. Als je zoontje bij elke eetmoment wat drinkt kom je mogelijk toch al best een eind en wordt het meer gewoonte. We zijn benieuwd naar de ervaringen van andere ouders! Vriendelijke groet, het GroeiGids team.

Mijn dochter van 13 maanden drinkt ook slecht. Ze krijgt nog 3 flessen koemelk (ochtend 180 ml, middag 120 ml melk met 30 ml water en savonds ook). En drinkt daarnaast nog max 1-1.5 beker water over de hele dag. Als ze bij mn schoonouders of kinderdagverblijf is (elke dinsdag en donderdag) weigert ze de fles in de middag dus drinkt ze minder. We zouden de fles wel willen afbouwen maar dan krijgt ze ook echt te weinig vocht. Heel lastig!

Bij onze dochter bleek de temperatuur van het water/melk een groot verschil te maken. Lauw water gaat er soms stukken beter in. Koud (uit de kraan) is soms simpelweg te koud voor haar! En soms maakt de beker ook nog eens uit, dan wil ze bv per se een rietje om uit te drinken… in extreme gevallen wil ze per se uit de beker van haar pop drinken :woman_facepalming::face_with_hand_over_mouth: al bij al boeken we de beste resultaten als we haar zelf een beker laten kiezen en als ze zelf mag zeggen water of thee (koud of lauw water). Hoop dat onze ervaring je misschien wat helpt… maar er is nooit enkel 1 goede manier. Als ze weinig drinken kun je ook kijken inderdaad om er wat fruit of zo in te doen… of lekker veel komkommer of tomaatjes eten, dan krijgen ze ook wat vocht binnen…

1 like

Hij drinkt in de ochtend 1 bekertje melk en verder zo weinig dat het geen beker meer is. En nou is hij ook nog erg moe de laatste tijd ik probeer elke keer andere beker in de hoop erachter te komen uit welke hij het meest drinkt