Borstvoeding melkgebit

Hallo,
Een vraagje; jullie adviseren in de groei app dat ik mijn baby geen borstvoeding meer mag geven in de nacht ondat dit niet goed zou zijn voor de tanden.
Maar dit is toch erg achterhaald? Baby’s komen in de nacht voor voeding omdat ze honger hebben, niet om een beetje water of een speen.
Kunnen jullie mij verwijzen naar onderzoeken waaruit blijkt dat dit goed is voor de baby?
Dankjewel,

Hoi,

Mijn zoontje is 8 maanden en heeft al 6 tandjes. Ik geef meermaals live borstvoeding nog in de nacht. Soms komt hij 1x soms 3x. Ik ben altijd een voorstander geweest van op verzoek voeden dis doe dit nog steeds. Ik had ook ergen gelezen dat het al is achterhaald en ik zou gewoon doen waar je je het beste bij voelt. Voor mij voelt het niet goed/fijn om het niet re voeden als hij dat wilt.

Hi, Bedankt voor je bericht. We kunnen ons voorstellen dat je je dit afvraagt, er is heel veel wisselende informatie te vinden op internet. De jeugdgezondheidszorg en mondzorg in Nederland adviseren inderdaad aan ouders om niet meer dan zeven eet- en/of drinkmomenten per dag (inclusief tussendoortjes) aan te bieden. Dat houdt in dat als je kind een vast eetritme heeft overdag (ontbijt, lunch, avondeten, 2x tussendoortje), je 's nachts geen melkvoeding meer geeft. 's Nachts borstvoeding en/of melk uit de fles drinken vergroot de kans op het ontstaan van gaatjes, daarom krijg je rond 9 maanden een bericht hierover in de GroeiGids app met het advies de nachtvoedingen te gaan afbouwen. Daarnaast is het belangrijk om zodra het eerste tandje doorkomt dagelijks te poetsen met fluoride tandpasta.
Je leest meer over het risico op gaatjes bij nachtvoedingen in dit engelstalige artikel van A. van Meijeren-van Lunteren e.a. uit 2021 in het blad Caries Research (titel: Breastfeeding and Childhood Dental Caries: Results from a Socially Diverse, Birth Cohort Study : https://www.karger.com/Article/PDF/514502)
Hartelijke groet, het GroeiGids team

De studie die wordt aangehaald geeft zelf aan dat er geen onderzoek is gedaan naar nachtvoedingen aan de borst. Ze hebben een verband gevonden met flesvoedingen in de nacht en een verband tussen meer dan 12 maanden borstvoeding geven en gaatjes op de leeftijd van 6 jaar, waarbij ze ook zelf aangeven dat het gebruik van fluoride mogelijk dit effect kan hebben beïnvloed. Daar is geen data over, maar ik zie dat er bij langvoeders veel discussie is over het gebruik van fluoride in tandpasta. Er is dus zeker een kans dat het effect van fluoride tandpasta gebruik is gemeten i.p.v. nachtelijke borstvoeding. Is deze studie de enige reden dat nachtvoedingen na 6 maanden worden afgeraden met voor veel het risico dat de melkproductie instort of kinderen niet voldoende aankomen?

1 like

Bedankt voor de samenvatting.

Ik zeg maar zo: als moedermelk slecht voor de tanden was, had de natuur (of God - hoe je wilt) ons niet zo gemaakt dat kinderen, ook als ze al tanden hebben, 's nachts om voedingen komen en dat borstvoeding het beste werkt bij 8-12 voedingen, niet maar 7 of nog minder als er ook al ander eten in het spel is.

1 like