Baby schrikt wakker

Onze dochter van 6 weken oud is sinds 2 dagen onrustig tijdens slapen. Ze lijkt wakker te schrikken door schokjes in haar lijf. We hebben haar in een doek gewikkeld maar de schokjes blijven zich herhalen en ze kan daardoor niet in diepe slaap komen. Als ze haar handen vrij heeft gaat ze hevig hiermee over haar gezicht en hoofd.
Ze drinkt goed, plast en is overdag alert. Ik twijfel zelf of ze geen last heeft van verborgen reflux die blijkbaar erger is geworden. Iemand hier ervaring mee?

Hoi Mahsa,

Dit klinkt in mijn oren als het moro reflex (soort schrik reflex). Komt onderstaande je bekend voor?

Deze schrikreflex herken je als volgt. Op het moment dat je baby wakker schrikt, spreidt je baby beide armen, brengt ze terug naar de borst en begint dan keihard met huilen. Je baby heeft dan het gevoel alsof hij valt, en probeert zich letterlijk ergens aan vast te klampen. Dat gebeurt dan ook vaak als je je baby nét slapend in bed probeert te leggen.

De reflex komt meestal maximaal de eerste vijf maanden van je baby’s leven voor. Schrikt je baby wel erg vaak wakker? Dan kan dat zorgen voor nog meer slaapgebrek bij de ouders. Je moet immers weer telkens opnieuw beginnen met het in slaap brengen van je baby. Inbakeren kan dan helpen: op die manier kan je baby in ieder geval niet wakker schrikken van zijn eigen ongecontroleerde bewegingen.

Groetjes Linda

Hi Linda,

Bedankt voor je reactie. Ik heb vannacht zitten googlen en las verschillende dingen. Bij haar lijkt het toch anders te gaan. Zij brengt haar armen omhoog richting haar gezicht en gaat met haar hoofd heen en weer en maakt geluidjes zonder helemaal wakker te zijn.
Dit duurt zo een minuutje en daarna komt ze weer tot rust maar na paar minuten doet dit zich weer voor.
Ze heeft dit pas de afgelopen 2 dagen. Daarvoor ging het allemaal heel erg goed. Ik hield haar handen even vast en als ze dieper in slaap was gevallen kon ik deze weer loslaten en in haar slaap ging ze de armpjes omhoog doen en rustig verder slapen.
Ik las dat het ook misschien de zenuwontwikkelingen zijn.

Hoi Mahsa,

Hmm dan weet ik het ook niet zo goed. Mocht je vermoeden hebben van verborgen reflux dan is het misschien toch goed om even langs de huisarts te gaan.

Groetjes Linda