Baby 6 maanden standaard 5 uur wakker

Mijn zoontje is 6 maanden oud en is standaard om 5.00 uur wakker…

Hij ligt gewoon klaarwakker te kletsen en valt niet meer in slaap. Ik laat hem altijd brabbelen in de hoop dat hij weet in dut. Meestal gaat hij na 30 min huilen. Dan ga ik er wel heen maar krijg hem niet in slaap in zijn eigen bed. Als ik hem bij mij leg slaapt hij vaak nog wel verder tot 7 uur, maar ik schiet daar zelf niks mee op want ik slaap niet meer.

Honger is het niet, we gaan vaak tussen half 8 en 8 uit bed want dan heeft hij honger. Daarvoor is hij gewoon echt gezellig. Temperatuur en luiers ook prima. Ik weet het niet meer…

Ik las op internet dat ik hem vroeger naar bed kan doen. Nu 2x gedaan zonder resultaat. Misschien moet ik dat langer volhouden voor resultaat…

Hij gaat nu om 18.30 naar bed. Overdag 3 slaapjes: in de ochtend 30-45 min, begin middag 90 min, eind middag 30 min. Is volgens mij ook niet te veel of te weinig voor deze leeftijd.

Wie heeft de gouden tip? Ik zou zo graag willen dat hij half 7 haalt… Al ben ik om te beginnen met 6 uur ook al blij.

Door personeelstekort is er helaas tijdelijk geen capaciteit om jullie vragen door de jeugdverpleegkundige te laten beantwoorden. Je kunt deze periode wel vragen, tips en ervaringen uitwisselen met andere ouders.

Zit het antwoord er niet bij? Gebruik de zoekfunctie in de community, misschien is er een zelfde soort vraag al eerder gesteld. Of check onze GroeiGids app of groeigids.nl. Je vindt er betrouwbare informatie over gezond opgroeien en opvoeden in elke levensfase.

Je kunt ook je vraag stellen via de GroeiGids ouderchat, beschikbaar in 11 regio’s in Nederland via de GroeiGids app. Of neem contact op met de JGZ organisatie bij jou in de buurt.

Vroeger naar bed zou ik niet doen. Het klinkt alsof hij gewoon niet slaperig genoeg is om nog door te slapen als hij wakker wordt. Aan het eind van de nacht slapen baby’s (en anderen misschien ook? Dat weet ik niet) altijd lichter dus dan is het normaal om makkelijker wakker te worden. In ieder geval denk ik dat je meer bereikt met later naar bed doen, zodat hij moeier is. Ik vind 18.30 ook best wel vroeg. De mijne deed overdag vergelijbare dutjes, maar ging dan tussen 8 en 9 uur pas naar bed (en werd tussen 7 en 8 uur wakker). Hoe laat wordt hij wakker van zijn 3e dutje? Wellicht zit er te weinig tijd tussen dit dutje en zijn bedtijd, dan kan hij niet genoeg slaapdruk opbouwen. Dan zou je dus wat met de tijd van zijn dutjes moeten schuiven.
En als jij niet meer slaapt als je hem bij je in bed neemt, komt dat dan doordat je om die tijd gewoon niet meer in slaap komt of ben je bang dat je bijv. boven op hem komt te liggen? Als het dat laatste is, google dan eens op “veilig samen slapen”.
Succes!

Hoi Dees,

Ons zoontje is nu 16 maand, maar heeft ook een hele periode gehad dat hij tussen 5 en half 6 wakker werd. Ook gewoon aan het kletsen. Meestal viel hij echter nog wel eventjes weer in slaap. Bij ons bleek het een fase en is het vanzelf weer over gegaan.

Er zijn meerdere factoren, die kunnen bijdragen aan een vroeg vogeltje. Hoe ziet het slaapschema er nu ongeveer uit?
Het kan bijvoorbeeld zo zijn dat, doordat hij zo vroeg wakker is, dat het ochtenddutje te vroeg plaats vindt. Dan kom je in een vicieuze cirkel terecht. Wij hebben altijd geprobeerd om deze niet vroeger dan half 9 aan te bieden (eigenlijk 9 uur, maar dat is erg lastig als ze al zo lang wakker zijn).
Wat ook kan zijn is dat de overgang van 3 naar 2 dutjes eraan zit te komen of dat het 3de dutje te laat plaats vind. In beide situatie is de slaapdruk te laag, waardoor je kindje weer vroeg wakker wordt.

Overigens vind ik een bedtijd van half 7 niet raar. Ons zoontje gaat nu nog steeds tussen half 7 en 7 uur naar bed.

Groetjes Linda