Alles in de mond

Mijn dochter van net 1 stopt alles in haar mondje. Maar echt alles!
Van al het speelgoed tot kruimels die op de grond liggen… Hoe leer ik haar dit af? Ik corrigeer haar al een hele tijd. Door te zeggen dat ze het niet mag en ze heeft bijtringen waar ze op mag bijten. Maar ze knikt nee en lacht er om.

Hi,
Welkom in de GroeiGids community!
Je dochter is lekker onderzoekend zo te lezen. Babies ontdekken de wereld met al hun zintuigen en dus ook met hun mond. Voor speelgoed natuurlijk geen probleem, maar inderdaad probeer je andere dingen af te leren. Daarbij is (heel) veel herhalen nodig. Zorg voor een veilige omgeving en haal kleine/ gevaarlijke objecten weg. Je leest daar alles over in onze app of op onze website: GroeiGids
Dat is veiliger en scheelt ook een hoop ‘nee’ zeggen en corrigeren. Pakt je kind iets dat niet mag, dan kun je dat duidelijk aangeven, maar zeg er bij wat je kind wel mag doen. Zeg bijv.: Nee, je mag geen dingen van de grond in je mond stoppen. Je mag wel met je ‘auto’ spelen. En pak hetgeen ze niet mag hebben weg. Je kunt daarbij kort aangeven waarom, bijv. … is niet gezond/gevaarlijk/is van mama (wat van toepassing is). Blijf rustig herhalen wat niet mag en wat je wel wil zien. Zo leert je kind wennen aan de grenzen die je stelt. Je kind belonen met een knuffel of een compliment als ze luistert helpt daarbij. Door je toon positief te houden, is het ook voor je zelf beter vol te houden. Je leest ook hier meer over op onze site en in de app:
GroeiGids
Er zijn vast ouders met ervaring die ze willen delen.
Vriendelijke groet, het GroeiGids team